TIPS & INZICHTEN

Met kleine stappen naar grote veranderingen (2)

In mijn vorige blog over ‘De kunst van Kaizen’ vertelde ik dat grote veranderingen tot stand komen door kleine stapjes te nemen in de richting van je doel. In dit blog lees je over de andere 5 strategieën die in het boek van Robert Mauer worden besproken.

 

Stel eenvoudige vragen

Onze hersenen komen in actie bij een vraag, of je dat nu wilt of niet. Als voorbeeld beschrijft Mauer het laten zien van een plaatje met een hond erop aan een peuter. Zeg je: “Kijk, dit is een hond” dan gebeurt er nauwelijks iets bij de peuter. Maar stel je de vraag: “wat is dit nou?” en vervolgens zelf het antwoord geven: ‘Dit is een hond!’, dan zet de peuter grote ogen op van verbazing en bekijkt hij het plaatje ineens heel nauwkeurig. Help jezelf dus door het stellen van eenvoudige vragen: wat voel ik hierbij? Ga ik hiervan kwispelen? Vermijd echter ‘waarom’ vragen, dat leidt alleen maar tot piekeren. En wees geduldig. Het creatieve antwoord borrelt meestal vanzelf op na een paar dagen, of na het spreekwoordelijke nachtje erover slapen!

 

Denken van eenvoudige gedachten.

Een tweede strategie om de angst en vluchtgedrag te overwinnen is het Denken van eenvoudige gedachten, ook wel visualiseren genoemd. Je stelt je de moeilijke situatie voor en bedenkt dan hoe je wilt reageren. De kans dat je de volgende keer ook daadwerkelijk zo kunt reageren, wordt dan vele malen groter! Maak bijvoorbeeld ook een afspraak met jezelf. Als je wilt stoppen met snoepen, weet je dat je vroeg of laat naar de (koel)kast loopt om te kijken ‘wat er nog is’. Als je dan hebt gevisualiseerd dat je vóórdat je de chips opeet, een appel opeet, wen je jezelf aan nieuw gedrag. Je hoeft het niet meer te bedenken, want je had die afspraak al met jezelf gemaakt en in gedachten zag je het jezelf al doen. Stop pas met visualiseren als je ook voor je hebt gezien hoe intens tevreden de uitdrukking is op jouw gezicht als je na die appel besluit dat je lekkere trek al gestild is en dat je geen chips gaat eten vandaag.

 

Oplossen van kleine problemen

Een andere strategie van Kaizen is het Oplossen van kleine problemen. Begin niet met opruimen als de laatste druppel de emmer heeft doen overlopen, maar oefen met het herkennen en behandelen van de eerste druppels. Kleine irritaties leiden op de lange termijn altijd tot grotere irritaties en daarmee grotere problemen.

Een quote van Tao Te Ching die bij deze strategie past is:

“Biedt het hoofd aan het moeilijke als het nog makkelijk is en bereik daarmee het grote doel door middel van een reeks kleine handelingen.”

Je keuken blijft netjes als je elke dag dat kleine afwasje wegwerkt. De natte doek kun je vervolgens gebruiken om ook het kastje af te vegen. En de volgende dag pak je alleen het gasfornuis even mee. De derde dag weer een kastje. Veel minder ingrijpend dan 1x per jaar die hele keuken uitruimen en alles uitsoppen. En het resultaat is eigenlijk veel schoner, zeker op het eerste zicht. Handig als er onverwachts visite langskomt…

 

Geven van een kleine beloning

Ook het Geven van een kleine beloning kan motiveren om het nieuwe gedrag door te zetten. De beste beloningen zijn beloningen die:

  • niets kosten (complimenten of tijd aan een hobby besteden),
  • passen bij het doel (chocolade als beloning voor gezond eten is tegenstrijdig),
  • passen bij de persoon die de doelstelling stelt (sommige mensen vinden ‘veel complimenten’ betuttelend).

In de privé sfeer kan een partner bijvoorbeeld helpen met het belonen van goed gedrag, door bijvoorbeeld een huishoudelijke taak over te nemen of de ander 10 minuten tijd voor zichzelf te geven door iets met de kinderen te gaan doen. Of: als jij de afwas doet, wil ik de kamer wel even stofzuigen.

 

Herkennen van kleine momenten

Tot slot wil ik je wijzen op de zesde en niet de minst belangrijke strategie: het Herkennen van kleine momenten. Het zijn de kleine momenten die het hem doen in het leven. Noem ze lichtpuntjes, schrijf ze op in een dagboekje voordat je gaat slapen of deel ze op Social mMedia om jezelf te motiveren om erop te letten en ze niet zomaar door je vingers te laten glippen.

Door continue te werken aan kleine stappen, te zien hoe goed je bezig bent, te zorgen dat je ondersteuning krijgt wordt de weg naar jouw gelukkige leven ineens een stuk makkelijker. Wat ga jij nu doen? Welke strategie heeft jouw voorkeur. En welke kleine stap wordt de komende dagen jouw speerpunt? Is dat je te gemakkelijker? Dan kun je ook je agenda pakken en voor elke dag 1 strategie en 1 kleine stap uitkiezen om aan te werken. Dan ga je sneller, maar pas, blijf het wel dóen want het duurt dertig dagen voordat het een gewoonte is.

Delen? Ja graag!

Inzichten in je mailbox? 

Door je aan te melden geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in het privacy statement.