BLOG

Met kleine stappen naar grote veranderingen (1)

In het verleden stelde ik, voor mijn werk, veel doelen maar ik werd daar altijd heel gestrest van.

Volgens de goeroe’s moesten mijn dromen groot zijn en dus waren mijn doelen ook groot. Ik heb het echt geprobeerd, maar uiteindelijk kwam er van al die geweldige doelen niet zoveel terecht. Zeker niet zoveel als waarop ik had ingezet… en ik raakte alleen maar gefrustreerd.

Het gevolg was dat ik maar helemaal geen doelen meer stelde. Dan had ik tenminste rust aan mijn hoofd. Maar ik kwam ook geen meter meer vooruit. Totdat ik ontdekte waar het scheef ging. En leerde hoe ik zelf de code kon kraken van mijn eigen valkuil!

 

De kunst van Kaizen

Ik las in het boek ‘De kunst van Kaizen’ van Mauer namelijk hoe je grote veranderingen bereikt door steeds kleine stappen te zetten.

Hoe groter ons doel, des te meer zijn we geneigd om ingrijpende beslissingen te nemen. Een beetje dat idee van: ‘en nu gooi ik het roer helemaal om!’.

Dat voelt goed, maar je onderschat hierbij één ding: de kracht van de evolutie. Je zenuwstelstel is erop gericht om te zorgen dat jij niet plotseling dingen heel anders doet dan je voorouders.

Als je zomaar besluit om oerbuffels te gaan knuffelen in plaats van te bejagen, is de kans dat je overleeft erg klein. Mensen zijn dus van nature angstig voor al te grote veranderingen.

Maar maak je er kleine veranderingen van dan protesteert je zenuwstelsel niet. En kun je stapje voor stapje toch een andere weg inslaan.

Mauer gaat daarin verder dan de rest.
Belachelijk ver, denk jij misschien, net als ik de eerste keer.

Maar het blijkt wél te werken.

En na het lezen van al Mauers theorieën over vluchtgedrag en blokkades in je brein, snap ik ook waarom.

Daarmee ga ik jou niet vermoeien, maar ik wil je wel leren hoe jij jouw doelen opdeelt in hapklare brokjes.

Mauer stelt namelijk dat je hersenen stoppen met zich verzetten, als je nieuwe acties start 1 minuut per dag.

Dat kan dus van alles zijn: het beginnen met sporten door 1 minuut te bewegen voor de televisie, het elke dag 1 minuut stil staan op de home trainer en het elke dag 1 minuut eerder naar bed gaan.

Na een paar dagen wordt de nieuwe handeling zo vanzelfsprekend dat mensen geneigd zijn om de actie door te zetten naar meerdere minuten.

Het klinkt alsof je in die ene minuut niets bereikt. Maar dat is ook de kracht: omdat je in die ene minuut ook niets anders misloopt, of je tijd nuttiger had kunnen besteden, leer je jezelf het gewoon te doen. Die ene minuut wordt dan twee minuten, drie, vier en vijf: en dan begint het ineens een gewoonte te worden.

Dan merk je dat het werkt, en dat je dichterbij je doel komt.
Dan zet je door, zonder frustratie en zonder op te geven.

Mauer zegt hier nog veel meer over, in zijn boek ‘Kunst van Kaizen’. Die kun je hier bestellen en gaan lezen. Of lees gewoon mijn volgende blog want daarin vertel ik je meer over de strategieën van Maurer.

Inzichten in je mailbox?

Laat dan hier je e-mailadres achter. Dan stuur ik je zo nu en dan leuke nieuwe tips. Maar maak je geen zorgen. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. Door je aan te melden geef je toestemming je gegevens te verwerken zoals beschreven in het privacy statement. Liever niet? Volg me dan op Facebook.

Inzichten in je mailbox?

Ontvang maximaal 1 keer per maand mijn blogs in je mailbox. Liever niet? Je kunt me ook volgen op Facebook. Door mij aan te melden geef ik toestemming mijn gegevens te verwerken zoals beschreven in het privacy statement.